Friday, December 4, 2009

BUKU BARU- NOTA HATI SEORANG LELAKI

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..

Minggu ni agak sibuk dengan aktiviti.kelas tuition pagi, petang dan malam.walaupun sibuk sekurang2nya masa saya terisi.alhamdulillah, makin bertambah adik2 dlm kelas add maths yg saya buat kat rumah.moga ilmu yg saya sampaikan memberi manfaat kepada mereka.saya pun makin seronok nak mengajar.insyaALLAH, ilmu kita bertambah bila kita sampaikan kepada orang lain.=) Alhamdulillah, ALLAH beri kesempatan pada saya malam ni untuk berkongsi dalam blog ni. Kalau tgk tajuk kali ini, mesti dh tau nk saya nk promote buku.=) semalam saya sempat keluar bersama ayah ke pekan. tujuannya nk hantar borang untuk guru ganti di pejabat pendidikan daerah taiping. lps tu, terus ke kedai buku BINTANG BOOKSTORE nk cari majalah solusi isu 14. alhamdulillah, dapat beli..lps tu, teman ayah pergi kedai baju. nak tempah baju katanya..rasa boring juga masa tunggu ayah diukur badannya untuk buat baju.huhu.saya pun merayap sat kat kedai buku IKHWAN. saya nk mencari buku ustaz hasrizal tapi tak ada pulak.susah betul nk jumpa buku2 dia. tak pe la, mungkin lain kali. alhamdulillah, jumpa buku lain plk. NOTA HATI SEORANG LELAKI.teringin nk tau apa yg dia tulis dlm buku tu.lepas belek2, terus beli je la.kalau nak tau kene baca.btl tak? penulis buku ini PAHROI MOHD JUOI. beliau ni penerbit majalah SOLUSI saya suka membaca hasil penulisan beliau..harga buku RM 20. tapi dapat diskaun rm18.=)

Buku ini meluahkan isi hati seorang lelaki yang sangat wajar dibaca oleh mereka yang bergelar isteri, adik, anak, pelajar dan ibubapa kepada mereka yang bergelar LELAKI. Ia menyelami perasaan dan jiwa seorang lelaki menurut perspektif rumah tangga, pendidikan, moral, ekonomi, politik dan lain-lain “gelanggang” juang mereka. Ia ditampilkan dalam bentuk yang sangat santai tetapi mengandungi maksud yang sangat mendalam. Di sebalik setiap kisah ada mesej penting yang sangat relevan dan signifikan.

Masa pertama kali adik2 saya tgk cover buku ni, sibuk diaorg tnya

buku ni untuk lelaki la kak.nape beli?


apa taknya, kalau tgk cover pun ada gmbar seorang lelaki. dan tajuk pun untuk lelaki. mmg untuk lelaki agaknya kot=) saya pun jawab la,

ya tapi sesuai jugak untuk kita sebagai anak. kalau nk tau cerita ttg apa, kene la baca ya.=)

adik bongsu saya umi syafiqah namanya, sempat belek2 buku tu. berminat nk baca agaknya..saya pun bagi peluang pada dia untuk baca dulu..

best kak buku ni.adik dh habis baca satu bahagian..

terkejut jugak bila dia cakap dah abis baca satu bahagian..bila pulak dia baca.agaknya masa saya tengah mengajar kot. saya pun tanya dia

cerita ttg apa?

konon2 nk test apa yg dia faham bila baca buku tu.dia pun cerita la serba sedikit tentang buku tu dan dia faham dgn cerita2 dlm buku tu. maknanya buku tu mmg sesuai dibaca oleh sesiapa sahaja. memandangkan adik saya baru berusia 12 tahun, saya fikir kanak2 sekolah rendah pun memahami jalan cerita buku ni. buku ni kalau kita lihat, cerita2 yang ditulis agak santai..penulis menceritakan kisah2 kehidupan yang pernah dia lalui dan juga kisah2 kehidupan orang lain yang boleh dijadikan contoh dan tauladan..

buku ni, ada tiga bahagian. bermula dengan cerita tentang nota hati seorang anak. kemudian diikuti bahagian kedua nota hati seorang suami dan bahagian yang terakahir menegenai nota hati seorang daie. adik saya ada tanya,

kak, daie tu apa? mungkin dia tak pernah perkataan ni. daie tu penyeru atau pendakwah..

saya sempat membaca beberapa tajuk dalam buku ni.setiap cerita yang ditulis mempunyai mesej tertentu. alhamdulillah, saya rasa penulis berjaya menyampaikan mesej di dalam setiap cerita beliau. ada satu tajuk yang ingin saya kongsikan disini..
kisah benar yang jarang-jarang didengar.....
ceritanya begini....terdapat seorang penulis yang sudah berkeluarga. dia bermula dengan kehidupan yang sederhana. tetapi akhirnya kehidupan berubah menjadi lebih senang dan menjadi penulis yang berjaya. bagaimana ia berubah? ceritanya, semasa dia pulang ke kampung halaman, ayahnya sering minta wang darinya sebelum dia berangkat pulang. memandangkan kehidupannya yang agak sukar ketika itu, dia agak keberatan untuk memberi wang kpd bapanya.bila dia mengadu pd ibunya, ibunya menasihatinya agar memberi sahaja wang kpd ayahnya walaupun rm5. dia rasa bersalah untuk memberi wang hanya rm5.semasa perjalanan pulang, dia mendapati di dalam poket seluar anaknya terdapat wang rm10 pemberian ayah kepada anaknya. dia agak terkejut dgn tindakan ayahnya. sedangkan dia hanya memberi wang rm5 tetapi ayahnya memberi rm10 kpd anaknya. itulah yg berlaku tahun demi tahun..setiap kali pulang ke kampung, dia akan beri wang permintaan ayah walaupun pada waktu itu ekonominya agak goyah. pernah satu ketika dia hanya memberi rm2 sahaja kepada ayah..dan seperti biasa, masa pulang ke kota, poket anaknya kan terisi dgn wang pemberian ayah.dia menjadi hairan dgn sikap ayah.nak kata tak ada duit, tapi duit yg ayah bg pd anaknya lebih dr wang yg dia beri pd ayah. dia memikirkan mungkin tindakan ayah itu ada maksud tersirat. mungkin ada sesuatu yg ingin disampaikannya.. kehidupan penulis berubah sedikit demi sedikit. buku yang ditulis semakin mendapat sambutan. dari sebuah kereta kancil ke sebuah kereta yg lebih besar . kehidupanya bertambah senang..tapi permintaan ayah tetap dia tunaikan setiap kali pulang ke kampung. cuma kali ini, wang yg diberi bertambah sedikit dari kebiasaan dan melebihi dari wang yg ayah beri pada anaknya.tapi ayah tetap memberi wang kpd anaknya walaupun kini dia sudah menjadi ahli korporat. dia sedar pemberian ayahnya itu adalah kerana ALLAH..

apa agaknya pengajaran yang kita dapat dalam cerita inI?
-jangan ada dalam diri kita sifat kedekut dengan kedua ibu bapa kita. -tanam dalam diri kita sikap suka memberi kepada ibu bapa dan juga orang lain. -kita perlu berbakti kepada ibu dan bapa.jagan kita lupakan mereka apabila kita sudah senang.

inilah cerita yang jarang kita dengar. moga kita mengambil pengajaran daripada cerita ini. mak selalu cakap. bila dh keje nnt jgn lupa bg duit, kat mak ayah. bukan nk banyak tapi untuk dapat keberkatan dalam hidup.insyaALLAH, dengan memberi kepada kedua ibu bapa, rezeki kita bertambah2 kerana doa ibu bapa sering dimakbulkan oleh ALLAH..

banyak lagi cerita menarik dalam buku ni. boleh la dapatkan di mana2 kedai buku yg berhampiran..insyaALLAH dgn sedikit pelaburan yg kita buat untuk beli buku ni, ianya dapat mengubah hidup kita sebagai seorang anak, suami, dan pendakwah untuk mendapat keredhaan ALLAH...
sumber: telagabiru.net.my dan nota hati seorang lelaki...

fastabiqul khairat...

5 comments:

  1. MasyaAllah, teharu hati baca part kisah benar tu.even da byk kali dgr cite2 yg lebey kurg cmni.mmg btul, kan redha Allah terletak pd redha ibubapa? teringat lagu "Allah x redha kecuali redha kedua ibu bapa.." =)Bagus umi syafiqah,muda2 dh bc buku mcm tu.bgus2,pdedahan awal utk seorang da'i muda.patut dpt 5A UPSR.he.
    btw cikgu moon,nk jd duta HPA ye..meh daftar ngn aku nt ye.buleh sekapal ngn DL2 yg len.he

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah mun dah memilikinya.. baru nak suggest beli kat mun.. mmg sesuai untuk semua.. saya pun dah bagi adik perempuan saya baca, mak pun dah mula tertarik juga.. kalau ada masa carilah filem pendek tentang Perjalanan Hidup Sang Murabbi.. menjadikan kita lebih bersemangat dalam menjalankan ibadah dan peringatan..(;

    ReplyDelete
  3. salam~

    best la part kisah benar tu..
    sgt stuju dgn tindakan si ayah dan si anak...
    banyak ke sedkit ke x slh mmberi..

    and even utk org2 yang tgh stadi x slh sdekah duit PTPTN or mybe JPA kat mak bpk..
    jgn igt kita stadi so makbpk kne tggung kita.. no~ no~ no~..

    ok jazakillah kak moon ^_^

    ReplyDelete
  4. kak munnn!!!!...miss u..hehe...bace kt sini pun da rase best..ade rezki bolehla beli..nanti nk cari kt fajar ilmu baru la..hehe...jazakillah k.mun

    ReplyDelete
  5. salam semua...

    cik nad : btl tu nad..redha ALLAH terletak pada redha ibu bapa. insyaALLAH,akan dtg jd duta HPA.truskan usaha nti..saling mendoakan ya..

    titipan hati: syukran atas ziarah ke blog saya.truskan menulis dan mencari ilmu ya..

    ramlah: btl dik. jika masa bljr kita tak mampu nk memberi dr segi wang, tapi kita memberi dalam bentuk doa..doa anak pada kebahagiaan ibu bapa kita..=)

    mum: miss u too...dapatkan ya nnt.alhamdulillah, kat taiping pun mudah juga nk cr buku..=)

    ReplyDelete